To jest to, wziąłeś się w garść i zdecydowałeś się na to, brakuje tylko kilku formalności do dopełnienia i już wkrótce będziesz Przedsiębiorcą! Gratulacje!
Zanim jednak zaczniemy świętować tę dobrą nowinę, musimy podjąć jeszcze jedną ważną decyzję: jak znaleźć idealną nazwę firmy? Konkretne, żartobliwe lub fantazyjne – możliwości i inspiracji jest wiele. Tak jak w przypadku narodzin dziecka, to pytanie nurtuje Cię od samego początku i tak jak w przypadku dziecka, wybór jest tym trudniejszy, że wiesz, że ta nazwa będzie definiować Twoją firmę przez cały czas jej rozwoju… Dlatego ważne jest, aby wybrać ją dobrze i być z niej dumnym!
Zanim zaczniesz zdefiniuj uniwersum swojej marki.
Aby wybrać odpowiednią nazwę dla swojej firmy, ważne jest, aby poświęcić czas na zastanowienie się nad wizerunkiem, który chcesz przekazać, wartościami, które chcesz, aby były kojarzone z Twoją firmą i publicznością, do której się zwracasz.
Zrób burzę mózgów.
Możliwości są nieograniczone i zależeć będą od płodności wyobraźni Twojej i osób z Twojego otoczenia. Nie wahaj się zebrać i wymienić wszystkie terminy związane z Twoim sektorem działalności i usługami, które będziesz oferował.
Zachowaj prostotę .
Nie wybieraj nazwy, która jest zbyt długa lub zbyt skomplikowana. Pamiętaj, że nazwa Twojej firmy powinna być atrakcyjna dla Twoich klientów. Powinna być przyjemna, znajoma i wywoływać pozytywne emocje. Powinien być również łatwy do wymówienia i zapamiętania.
Bądź kreatywny i oryginalny!
Możesz też być bardziej kreatywny! Nie wahaj się zdecydować się na odrobinę humoru, łącząc kilka słów związanych z Twoją działalnością. Możesz również użyć rdzenia nazwy swojego zawodu i połączyć go z kwalifikatorem, sloganem.
Opowiedz historię.
Znalezienie nazwy firmy inspirowanej historią jest zarówno intrygujące, jak i pociągające. Zaletą jest również to, że tworzy skojarzenia pomiędzy Twoją marką a znaną historią.
Nazwy firm, które przywołują historię, używają metafor i odniesień, jak Nike i Amazon. Nike jest grecką boginią zwycięstwa. Historia Nike to podróż osiągnięć i silnych skojarzeń zwycięstwa dla marki odzieży sportowej. Amazonia odnosi się do największego lasu na świecie. Metafora Amazonii mówi o odkryciach i nieskończonej, odżywczej różnorodności, jaką można znaleźć w lasach deszczowych. Z tych metaforycznych nazw rodzą się marki.
Odważ się używać innych języków.
Aby nadać bardziej egzotyczny charakter, możesz nawet użyć obcych słów. Jest to również idealne rozwiązanie, jeśli chcesz rozwijać się np. za granicą. Pamiętaj, tylko aby sprawdzić tłumaczenie swojego nazwiska, przynajmniej w kilku językach obcych.
Wymyśl nowe słowo.
Jeśli mimo tych wszystkich wskazówek nadal tkwisz w miejscu, dlaczego nie wymyślić jakiegoś słowa? IKEA, Nike, Windu… wiele dużych firm wybrało tę strategię.
Wybierz rozwijającą się nazwę firmy.
Wybierz nazwę, która może rozwinąć Twój biznes. Jeśli sprzedajesz tylko książki, możesz pewnego dnia sprzedawać również artykuły papiernicze lub akcesoria. Jeśli Twoja usługa jest oparta na pewnym obszarze, możesz rozszerzyć działalność na inne miasta. Wybierz więc szeroką nazwę, która może objąć Twój przyszły rozwój.
Przetestuj brzmienie nazwy swojej marki .
Pomyśl również o dźwiękach i wybierz nazwę firmy, która powinna brzmieć dobrze, gdy jest wypowiedziana na głos. Im bardziej skomplikowana nazwa jest do wymówienia, tym mniej prawdopodobne, że Twoi klienci będą ją pamiętać i mówić o niej w swoim otoczeniu.
Wybierz więc słowo, które jest proste i łatwe do wymówienia. Dźwięki, które wybierzesz dla nazwy swojej firmy, będą również odzwierciedlać świat Twojej marki. Słowa kończące się na A lub O są łagodniejsze, podczas gdy słowa z dźwiękami w okolicach X, Y lub Z odnoszą się na przykład do świata technologii.
Unikaj tych pułapek i błędów!
Zanim wybierzesz nazwę firmy i zaczniesz się nad nią zastanawiać, oto kilka ogólnych zasad, które pomogą Ci znaleźć idealną nazwę.
1. Unikaj słów zbyt długich lub trudnych do przeliterowania: nazwa Twojej firmy powinna mieć nie więcej niż 4 sylaby i składać się z prostych spółgłosek, które można łatwo powtórzyć. Pomyśl o tym, co nie jest dobrze wymawiane, nie jest dobrze zapamiętywane.
2. Unikaj przetłumaczonych nazw lub niejasnych odniesień. Ryzykujesz utratę niektórych z potencjalnych klientów z niezrozumiałą nazwą firmy.
3. Unikaj wybierania nazwy firmy, która jest zbyt polska, jeśli chcesz otworzyć działalność na skalę międzynarodową: niezależnie od tego, czy chodzi o brzmienie, czy pismo, pomyśl o nazwie, która działa zarówno po polsku, jak i po angielsku.
4. Unikaj inicjałów! Skomplikowane do zapamiętania, o wiele łatwiej jest zapamiętać słowo niż litery, które klient będzie mylił za każdym razem.
5. Unikaj używania własnego nazwiska. O ile nie jesteś uznaną marką, unikaj używania własnego nazwiska. Twoja nazwa nie komunikuje nic o Twojej firmie i niewiele znaczy dla potencjalnych klientów. Może to nawet powodować problemy, jeśli chcesz sprzedać firmę w przyszłości lub nawet jeśli chcesz się rozwijać.